Årsredovisning

Alla som investerar i en bostadsrätt hamnar automatiskt i en ekonomisk gemenskap. Du som är medlem i brf Kronkvarnen 35 kan se hur styrelsen hanterar föreningens pengar i årsredovisningen.

Förvaltningsberättelse

I förvaltningsberättelsen redogör styrelsen för de viktigaste händelserna som skett under året. Här finns också ofta information om föreningen, såsom antal lägenheter, vilka som sitter i styrelsen och vilka underhållsarbeten som gjorts i fastigheten.

Resultaträkning

Resultaträkningen visar hur mycket som blir kvar när kostnaderna dragits ifrån intäkterna. Det räcker att intäkterna långsiktigt täcker kostnaderna inklusive reserveringar för framtida underhåll.

Balansräkning

Här redovisas föreningens tillgångar och skulder på var sin sida under rubrikerna "Tillgångar" och " Eget kapital och skulder". Under rubriken tillgångar finns bland annat byggnader, mark, inventarier och sparkapital. Under skulder finns bundet eget kapital som insatser, upplåtelseavgifter och underhållsfonden. Här redovisas också det som kallas fritt eget kapital och i praktiken är årets resultat samt det samlade resultatet från tidigare år. På skuldsidan finns bland annat föreningens lån.

Tilläggsupplysningar

Här specificeras noterna från resultaträkningen så att du får veta hur föreningens pengar använts. Du kan se hur mycket föreningen betalat för el, vatten, sophantering, värme, reparationer, förvaltningsarvoden, styrelsearvoden med mera. Du kan också se hur stora avskrivningarna och avsättningarna till underhållsfonden varit. På den här sidan redovisas också principerna för redovisningen.

Revisionsberättelse

Revisorn redogör för hur granskningen gjorts. Revisorn föreslår också föreningsstämman att bevilja eller avslå styrelseledamöterna ansvarsfrihet för räkenskapsåret. Uttalandet är revisorns bedömning av om styrelsen skött sitt uppdrag på rätt sätt eller inte.​